szybki kontakt:

+48 790 201 848

ikona facebook    ikona google plus

gabinet stomatologiczny

Leczenie kanałowe zębów bez tajemnic

Leczenie kanałowe zęba, czyli endodoncja, to jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów w gabinecie stomatologicznym.

Jakie są wskazania do zabiegu endodoncji?

Wskazaniem do leczenia kanałowego jest przede wszystkim infekcja miazgi, która może być spowodowana np. zaawansowaną próchnicą lub urazem mechanicznym (zwichnięcie, złamanie zęba).

Inne wskazania do leczenia endodontycznego:

• martwica miazgi (jej przebieg może być bezobjawowy)
  • zgorzele miazgi
  • planowane leczenie protetyczne
  • zapalenie tkanek okołowierzchołkowych
  • nieprawidłowo wykonane pierwsze leczenie endodontyczne

Jakie są objawy wskazujące na potrzebę leczenia kanałowego?

Objawem stanu zapalnego miazgi i wskazaniem do leczenia kanałowego jest bardzo silny ból:

• samoistny
  • tętniący
  • nocny
  • ciągły

Objawem wskazującym na potrzebę przeprowadzenia endodoncji jest również przebarwienie zęba lub obrzęk dziąsła.

Etapy leczenia kanałowego

• diagnostyka – stomatolog po przeprowadzeniu wywiadu i wykonaniu zdjęcia RTG podejmuje decyzję o leczeniu endodontycznym
  • znieczulenie – zalecane jest zastosowanie znieczulenia miejscowego
  • izolacja zęba – ząb wymagający leczenia izolowany jest za pomocą gumy (koferdamu) stabilizowanej przez klamrę
  • usunięcie miazgi i czyszczenie tkanek
  • wypełnienie kanałów – oczyszczone i odkażone kanały wypełniane są specjalną samoutwardzalną substancją
  • założenie wypełnienia czyli plomby lub przy rozleglejszych ubytkach odbudowa struktury zęba z zastosowaniem wkładu koronowo-korzeniowego, korony, onlay'a, inlay'a, overlay'a czy endokorony

Ile trwa leczenie kanałowe?

Nowoczesna technologia, sprzęt oraz materiały sprawiają, że zabieg leczenia kanałowego może zostać wykonany podczas jednej wizyty. Rzecz jasna, oceny tempa leczenia dokonuje stomatolog na podstawie oględzin oraz zdjęcia RTG.

Czy warto poddać się endodoncji?

Alternatywą do leczenia kanałowego jest ekstrakcja, czyli usunięcie zęba. Zachowanie całego i zdrowego uzębienia wpływa na wygląd oraz zapobiega innym problemom związanym z brakiem uzębienia: z jedzeniem, mówieniem a nawet oddychaniem.